Veum Ballklubb

Veum Cup 2023

Spillform og spilleregler

Vi følger NFF sine regler for gjennomføring av kamper, det eneste som avviker fra de ordinære reglene er kamptiden. Kamptiden på denne cupen er 1×30 minutter.

Vi ønsker å presisere følgende regler:

Spillform: G13 spiller 9er – mens G14-G19 spiller 11er.

Kamptid: Det spilles 1×30 min.

Ball: Det benyttes følgende ballstørrelser i de ulike klassene:

13 og 14 år: Ballstørrelse 4

15 og eldre: Ballstørrelse 5

Spillere: I aldersklassene fra 13 til og med 17 år er det flyvende innbytte.

Det presiseres at:

1. Målvakter kan kun byttes når det er stans i spillet.
  2. Spillerbytte skjer ved midtstreken.
  3. Spiller må være ute før ny spiller kommer inn.
  4. Ved feil innbytte (om spiller kommer for tidlig inn) dømmes det indirekte frispark til det andre laget fra der ballen var.
    Det gis advarsel (inkl. 5 minutter soning) for ulovlig inntreden til den spiller som kom inn på banen.

Håndheving av gult kort (umiddelbar soning)

Det er vedtatt 5 minutter tidsbestemte utvisninger ved tildeling av advarsel aldersklassene 13–17 år. Under forklares regelverket rundt umiddelbar soning.

Dommer viser gult kort (som tidligere).

Spiller skal forlate banen i 5 minutter og tiden regnes fra spillet gjenopptas. Etter 5 minutter kan spilleren komme inn på banen igjen. Det trenger ikke å være stopp i spillet, men spilleren må få klarsignal fra dommeren.

Utvist spillers lagleder er ansvarlig tidtaker for den enkelte utvisning.

Kommer spiller opplagt for tidlig inn (feil av lagleder), skal spilleren ut og sone resten av tiden. Lagleder må rapporteres til kampens myndighet.

Om samme spiller får 2 gule kort i samme kamp, regnes det som rødt kort. Spilleren kommer ikke inn igjen, og laget spiller med en mindre rest av kampen.

Ved mer enn 2 tidsbestemte utvisninger samtidig – utsettes soningen av den tredje til den første er ferdig. Maks. 2 «utvisninger» samtidig. Dette vil også gjelde om det er gitt direkte rødt kort, da vil det kun sones for en utvisning ad gangen. Ved nierfotball skal man aldri komme under seks spillere på hvert lag. Det vil si at dersom et lag har fått tildelt to røde kort, kan laget samtidig sone én 5 minutters utvisning.

Om målvakten skal ut i 5 minutter, må laget sette annen spiller (draktskifte) i mål. Ordinær målvakten kan kun returnere ved stopp i spillet.

Alle tidsbestemte utvisninger er sonet ferdig ved kampslutt.

Ved uavgjort i semifinaler og finaler går vi rett til straffekonkurranse. Her følges vanlig regler for gjennomføring.

Del med dine venner

Se andre innlegg

Bli kjent med

«Bli kjent med» Jonas Brede Tronvold

I år ønsker vi at dere skal bli bedre kjent med alle i Veum Ballklubb, både de rundt, men spesielt spillerne. Dermed har vi lansert «Bli kjent med», ingen original idé, men en fin måte for å bli bedre kjent med oss.